Interieurontwerp voor een nieuw schoolgebouw bestaande uit 2 gebouwen met 2 bouwlagen.
S3Architecten en Czaar Architecten ontwierpen een nieuw schoolgebouw, voor kleuters en lagere school kinderen, met een frisse en vernieuwende kijk op de organisatie van een schoolomgeving. Vertrekkend van een klassieke opstelling met tweezijdig klassen rond een centrale circulatiegang (zonder daglicht), is gezocht naar een opstelling met meer ademruimte en centraal licht via een patio en een rondgaande circulatieruimte. Binnen dat gegeven is een ronde vorm de meest compacte vorm. Bijkomend heeft deze ronde circulatievorm intrinsiek ‘beweging’ in zich, wat aansluit bij bewegend leren, meer bewegingsmomenten, … Er is geen begin of einde en er is een maximaal contact met de groene buitenomgeving. Uitgangspunt van het ontwerp is een flexibele houten draagstructuur die vrij invulbaar is met lichte scheidingswanden. Deze flexibele structuur laat wijzigingen nu en in de toekomst op eenvoudige wijze toe. Simultaan met de architectuur is het interieur mee ontworpen binnen dezelfde visie en ontwerpprincipes. Deze principes zijn duurzaamheid, robuustheid, esthetiek, onderhoudsvriendelijk en een goede prijs-kwaliteitsverhouding door te streven naar repetitieve modules. De houten structuurelementen worden bewust in het zicht gehouden. Het plafond oogt robuust door de houtwolcementplafond die zorgen voor een optimale akoestiek. De sobere linovloer geeft het gebouw het gewenste huiselijke, rustige én onderhoudsvriendelijke karakter. Het maatwerk zijn vaste modules die repetitief terugkomen. Het interieur is bewust rustig gehouden maar toch speels. De jassen, boekentassen van de kinderen, de werkjes van de kinderen en het los meubilair zorgen immers sowieso voor voldoende kleur.
Architect – S3Architecten – www.s3a.be ism Czaar Architecten – www.czaar.be
ONTWERP